REGULAMIN DIECEZJALNEGO STUDIUM ORGANISTOWSKIEGO W RZESZOWIE
I. Postanowienia ogólne § 1.
1. Niniejszy Regulamin określa działalność Diecezjalnego Studium Organistowskiego w Rzeszowie (zwanego dalej Studium). 2. Studium działa na podstawie przepisów prawa kościelnego (zob. Konstytucja o Liturgii Soboru Watykańskiego II, rozdz. VI, n. 115; Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski o muzyce kościelnej z 14.10.2017 r., XI, 51–59). 3. Studium podlega zwierzchnictwu Biskupa Diecezjalnego, który eryguje je stosownym dekretem i określa władzę wykonawczą. 4. Studium wchodzi w skład Instytutu Teologiczno-Pastoralnego im. św. Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie (zwanego dalej Instytutem). 5. Siedziba Studium znajduje się przy ul. Witolda 11a w Rzeszowie. 6. Studium zostaje powołane na czas nieokreślony.
II. Zadania Studium § 2.
1. Celem działalności Studium jest przygotowanie kandydatów do posługi organisty w diecezji, dokształcanie muzyczne i liturgiczne organistów pełniących posługę w kościołach na terenie diecezji, pielęgnowanie tradycji i pomnażanie dorobku religijnej kultury muzycznej. 2. Studium realizuje zamierzone cele poprzez: 1) kształcenie i wychowywanie muzyków kościelnych: organistów, kantorów, dyrygentów, psałterzystów i animatorów życia muzycznego, 2) organizowanie różnych form pomocy metodyczno-programowej w zakresie dokształcania muzyczno-liturgicznego muzyków kościelnych.
III. Władze Studium § 3.
1. Władze Studium stanowią: Dyrektor Studium i Rada Pedagogiczna. 2. Dyrektor Studium zostaje mianowany przez Biskupa Diecezjalnego na czas nieokreślony. 3. Radę Pedagogiczną Studium zatwierdza Biskup Diecezjalny na wniosek Dyrektora Studium. 4. Rada Pedagogiczna odpowiada za przestrzeganie Regulaminu i realizację programu nauczania oraz decyduje o promocji słuchaczy Studium. 5. Dyrektor Studium zwołuje posiedzenia Rady Pedagogicznej najpóźniej na 7 dni przed planowanym terminem. 6. Obecność członków Rady Pedagogicznej na posiedzeniach jest obowiązkowa. W razie nieobecności należy ją usprawiedliwić u Dyrektora Studium najpóźniej w przededniu planowanego posiedzenia Rady. 7. Decyzje Rady Pedagogicznej podejmowane są większością głosów w obecności co najmniej połowy jej składu. W przypadku równej liczby głosów za i przeciw decyduje głos Dyrektora Studium.
IV. Rekrutacja § 4.
1. Warunkiem przyjęcia do Studium jest: 1) przedłożenie następujących dokumentów: podania, życiorysu, świadectwa dotyczącego wykształcenia ogólnego i muzycznego, 4 fotografii, opinii Księdza Proboszcza z miejsca zamieszkania, oświadczenia o akceptacji Regulaminu DSO oraz warunków płatności, oświadczenia o wyrażeniu zgody na nieodpłatne przetwarzanie danych osobowych oraz wizerunku (w przypadku kandydatów, którzy nie ukończyli 18. roku życia, oświadczenie podpisują rodzice/opiekunowie), pisemnej zgody rodziców/opiekunów na rozpoczęcie nauki w Studium przez podopiecznego (w przypadku kandydatów, którzy nie ukończyli 18. roku życia), 2) odbycie rozmowy kwalifikacyjnej połączonej z praktycznym sprawdzeniem zdolności muzycznych kandydata/kandydatki. 2. Termin rozmowy kwalifikacyjnej ustala Dyrektor Studium w drodze zarządzenia (wszystkie zarządzenia Dyrektora Studium lub Dyrektora Instytutu udostępniane są w gablocie przy Sekretariacie Instytutu). 3. Nie może ubiegać się o powtórne przyjęcie do Studium kandydat, którego rozmowa kwalifikacyjna przeprowadzona w poprzednich latach miała wynik negatywny. 4. Studium nie przyjmuje kandydatów, którzy do dnia rozpoczęcia nauki nie ukończą 15. roku życia. 5. Decyzję o przyjęciu do Studium podejmuje Komisja Rekrutacyjna powołana przez Dyrektora Studium. 6. Decyzja o przyjęciu lub nieprzyjęciu do Studium zostaje przekazana w formie pisemnej drogą pocztową na adres wskazany przez kandydata/kandydatkę. Komisja Rekrutacyjna zastrzega sobie prawo do nieujawniania przyczyn odmowy przyjęcia kandydata/kandydatki do Studium. 7. Kandydat/kandydatka przyjęty/-a pozytywną decyzją Komisji Rekrutacyjnej staje się słuchaczem Studium.
V. Organizacja Studium § 5.
1. Nauka w Studium jest odpłatna (czesne). 2. Dyrektor Instytutu określa roczną kwotę czesnego w drodze zarządzenia. 3. Czesne uiszcza się co semestr w sposób i w terminie ustalonym przez Dyrektora Instytutu. 4. Na pisemny wniosek słuchacza Dyrektor Studium w porozumieniu z Dyrektorem Instytutu może podjąć decyzję o rozłożeniu czesnego na miesięczne raty. 5. W przypadku rezygnacji słuchacza z uczęszczania do Studium złożonej na piśmie do dziesiątego zjazdu włącznie słuchacz może domagać się zwrotu proporcjonalnej kwoty czesnego za pozostałe zajęcia. 6. Decyzję o zwrocie ww. kwoty podejmuje Dyrektor Studium w porozumieniu z Dyrektorem Instytutu. 7. W przypadku nieuiszczenia czesnego w ustalonym terminie słuchacz zostaje skreślony z listy.
§ 6.
1. Każdy słuchacz otrzymuje indeks, do którego należy wpisywać wszystkie oceny z egzaminów, zaliczeń i praktyk. 2. Program Studium przewiduje dwa kierunki kształcenia: 1) kurs organisty (wraz z kompetencjami kantora/dyrygenta/animatora muzycznego), 2) kurs kantora/dyrygenta/animatora muzycznego. 3. Nauka w Studium trwa: 1) 4 lata – kurs organisty, 2) 2 lata – kurs kantora/dyrygenta/animatora muzycznego. 4. Dla słuchaczy niemających przygotowania muzycznego przewiduje się rok wprowadzający (zwany dalej rokiem 0). Dla tego rodzaju słuchaczy nauka w Studium trwa: 1) 5 lat – kurs organisty, 2) 3 lata – kurs kantora/dyrygenta/animatora muzycznego. 5. Rok szkolny dzieli się na dwa semestry (zimowy i letni), z których każdy zakończony jest sesją egzaminacyjną. 6. Każdy semestr składa się z piętnastu jednodniowych zjazdów słuchaczy. 7. Organizację roku szkolnego ze wskazaniem terminów rozpoczęcia zajęć dydaktycznych i sesji egzaminacyjnych oraz dni wolnych od zajęć określa Dyrektor Studium w drodze zarządzenia. 8. Językiem wykładowym jest język polski. 9. Prowadzący zajęcia mają obowiązek przedstawić słuchaczom podczas pierwszych zajęć przewidywane efekty kształcenia i zalecaną literaturę oraz warunki i formę zaliczenia zajęć.
§ 7.
1. Program Studium obejmuje następujące przedmioty (wymiar godzin podany łącznie dla wszystkich semestrów, w których prowadzony jest dany przedmiot): 1) kurs organisty (cykl 4-letni/cykl 5-letni): a. ćwiczenia: fortepian (120/150 godz. na wszystkich latach), organy (60 godz. na III i IV roku), zasady muzyki (30/60 godz. na 0 i I roku), kształcenie słuchu (30/60 godz. na 0 i I roku), chorał gregoriański (30 godz. na II roku), psalmodia gregoriańska (15 godz. w I semestrze III roku), harmonia teoretyczna (60 godz. na II i III roku), harmonia praktyczna (60 godz. na III i IV roku), harmonia modalna (30 godz. w II semestrze III roku i I semestrze IV roku), śpiew liturgiczny (90 godz. na I, II i III roku), emisja głosu (30/60 godz. na 0 i I roku), dyrygowanie (30 godz. na IV roku), chór (90 godz. na II, III i IV roku), praktyka muzyczno-liturgiczna (90 godz. na II, III i IV roku), b. wykłady: organoznawstwo (30 godz. na IV roku), historia muzyki (30 godz. na IV roku), formy muzyczne (30 godz. na III roku), liturgika (30 godz. na I roku), prawodawstwo muzyki liturgicznej (15 godz. w II semestrze I roku). 2) kurs kantora/dyrygenta/animatora muzycznego (cykl 2-letni/cykl 3-letni): a. ćwiczenia: fortepian (60/90 godz. na 0, I i II roku), zasady muzyki (30/60 godz. na 0 i I roku), kształcenie słuchu (30/60 godz. na 0 i I roku), chorał gregoriański (30 godz. na II roku), psalmodia gregoriańska (15 godz. w I semestrze II roku), śpiew liturgiczny (60 godz. na I i II roku), emisja głosu (30/60 godz. na 0 i I roku), dyrygowanie (30 godz. na II roku), chór (30 godz. na II roku), b. wykłady: liturgika (30 godz. na I roku), prawodawstwo muzyki liturgicznej (15 godz. w II semestrze I roku). 2. Zajęcia z nauki praktycznej gry na fortepianie i organach trwają 30 minut, wszystkie pozostałe zajęcia trwają 45 minut. 3. Zmiana kierunku kształcenia z kursu kantora/dyrygenta/animatora muzycznego na kurs organisty lub odwrotnie możliwa jest najpóźniej po ukończeniu I roku.
§ 8.
Program Studium obejmuje następujące praktyki: 1. kurs organisty: a. akompaniament mszalny w kaplicy Instytutu w I semestrze III roku, b. akompaniament mszalny w kaplicy Instytutu w II semestrze III roku, c. akompaniament mszalny w wyznaczonym kościele w I semestrze IV roku, d. akompaniament mszalny w wyznaczonym kościele w II semestrze IV roku, e. akompaniament Liturgii Godzin (Nieszpory) w wyznaczonym kościele w II semestrze IV roku, f. pełnienie funkcji kantora podczas Liturgii Godzin (Nieszpory) w wyznaczonym kościele w II semestrze IV roku, g. dyrygowanie wykonaniem dwóch utworów podczas liturgii w kaplicy Instytutu lub w wyznaczonym kościele w II semestrze IV roku. 2. kurs kantora/dyrygenta/animatora muzycznego: a. pełnienie funkcji kantora podczas Liturgii Godzin (Nieszpory) w wyznaczonym kościele w II semestrze II roku, b. pełnienie funkcji kantora podczas Mszy św. w wyznaczonym kościele w II semestrze II roku, c. dyrygowanie wykonaniem dwóch utworów podczas liturgii w kaplicy Instytutu lub w wyznaczonym kościele w II semestrze II roku.
§ 9.
Program Studium (dla kursu organisty) obejmuje dodatkowe egzaminy: 1. egzamin z praktyki muzyczno-liturgicznej (odpowiedzi mszalne) po II semestrze II roku (tylko dla kursu organisty) 2. egzamin dyplomowy po ukończeniu Studium: 1) dla kursu organisty egzamin obejmuje: a. akompaniament podczas Mszy św. w wyznaczonym kościele, b. wykonanie dwóch solowych utworów organowych przed i po Mszy św., o której mowa w poprzednim podpunkcie. 2) dla kursu kantora/dyrygenta/animatora muzycznego egzamin obejmuje pełnienie funkcji kantora podczas Mszy św. w wyznaczonym kościele.
§ 10.
1. Zajęcia i praktyki odbywają się w następujący sposób: a. zajęcia z przedmiotów (wykłady i ćwiczenia) ujętych w planie zajęć odbywają się w soboty zgodnie z harmonogramem zjazdów, b. zajęcia z praktycznej nauki gry na fortepianie i organach odbywają się w terminach i trybie ustalonym indywidualnie z nauczycielem. Mogą się odbywać także w pozostałe dni tygodnia z wyjątkiem niedziel (istnieje możliwość prowadzenia w ciągu semestru 14 lekcji po 30 minut lub 7 lekcji po 60 minut), c. praktyki oraz egzaminy (w tym egzamin dyplomowy) odbywają się w terminie i miejscu ustalonym przez Dyrektora Studium – mogą się odbyć w każdym dniu tygodnia, ale z uwagi na ich charakter (wykonawstwo w czasie liturgii) mogą się odbyć również w niedzielę. 2. Władze Studium zastrzegają sobie prawo do zmiany planu zajęć w przypadku: a. nieobecności któregoś z wykładowców, b. państwowych rozporządzeń ograniczających możliwość odbywania zajęć, c. wydarzeń niemożliwych do przewidzenia w harmonogramie rocznym. 3. Władze Studium zastrzegają sobie prawo do przeprowadzenia zajęć, praktyk lub zaliczeń/egzaminów w trybie zdalnym w przypadku: a. choroby wykładowcy lub innej przyczyny uniemożliwiającej fizyczną obecność na ww. zajęciach, b. państwowych rozporządzeń ograniczających możliwość odbywania zajęć w trybie zwykłym, 4. W trakcie zjazdu słuchacze mają prawo do jednej dłuższej przerwy trwającej 20 minut. Pozostałe przerwy między zajęciami trwają 5 minut. 5. Władze Studium zastrzegają sobie prawo do skrócenia czasu trwania zajęć w sytuacjach wyjątkowych, o których mowa m.in. w art. 1. i 2. niniejszego paragrafu.
VI. Zaliczenie semestru § 11.
1. Okresem zaliczeniowym jest semestr. 2. Warunkiem dopuszczenia do sesji zaliczeniowej i egzaminacyjnej jest obecność słuchacza na zajęciach i uregulowanie odpłatności za dany semestr. 3. Dopuszczalna jest trzykrotna nieobecność na zajęciach z danego przedmiotu. Słuchacz zobowiązany jest do usprawiedliwienia każdej z nich u Dyrektora Studium. Nieobecność należy usprawiedliwić drogą mailową lub telefoniczną (również za pomocą sms) najpóźniej przed rozpoczęciem zajęć, na których słuchacz jest nieobecny. W przypadku słuchaczy, którzy nie ukończyli 18. roku życia, usprawiedliwienia nieobecności dokonuje rodzic lub prawny opiekun. 4. Przed przystąpieniem do sesji każdy słuchacz jest zobowiązany do odebrania z Sekretariatu Instytutu indeksu i karty egzaminacyjnej. 5. Zaliczenia odbywają się podczas przedostatnich zajęć w semestrze zimowym i letnim. 6. Egzaminy odbywają się podczas ostatnich zajęć semestru zimowego i letniego. 7. Jeżeli dany przedmiot kończy się egzaminem, zaliczenia dokonuje się przez wpis oceny z egzaminu. 8. Po każdym semestrze obowiązkowo odbywa się egzamin komisyjny z gry na fortepianie i/lub organach. 9. Słuchacz roku czwartego oprócz egzaminów wymaganych na tymże roku może złożyć egzamin dyplomowy, o którym mowa w § 9., art. 2. 10. Przy egzaminach i zaliczeniach przedmiotów oraz praktyk na ocenę stosuje się następujące oceny: bardzo dobry – 5,0 dobry plus – 4,5 dobry – 4,0 dostateczny plus – 3,5 dostateczny – 3,0 niedostateczny – 2,0 11. Przy zaliczeniach bez oceny stosuje się następujące wpisy: zaliczono – zal. nie zaliczono – nie zal. 12. Ocena niedostateczna oznacza brak zaliczenia zajęć z danego przedmiotu lub praktyki. 13. Nieusprawiedliwiona nieobecność słuchacza na egzaminie skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej. Dalsze decyzje o konsekwencji takiej nieobecności podejmuje Dyrektor Studium wraz z Radą Pedagogiczną. 14. Prowadzący zajęcia dokonują wpisu z zaliczenia lub egzaminu do indeksu i na kartę egzaminacyjną. 15. Słuchacz, który otrzymał ocenę niedostateczną z dwóch przedmiotów (zaliczenie lub egzamin), może zostać dopuszczony do sesji poprawkowej, która trwa włącznie do trzeciego zjazdu kolejnego semestru. 16. Powtórne zaliczenie zostaje przeprowadzone przez prowadzącego zajęcia w terminie sesji poprawkowej. 17. W przypadku negatywnej oceny z zaliczenia lub egzaminu poprawkowego słuchacz może wnioskować na piśmie skierowanym do Dyrektora Studium o dopuszczenie do egzaminu komisyjnego. 18. O dopuszczeniu bądź niedopuszczeniu słuchacza do egzaminu komisyjnego decyduje Dyrektor Studium w porozumieniu z Radą Pedagogiczną. 19. Dyrektor Studium powołuje komisję do przeprowadzenia egzaminu komisyjnego i wyznacza jego termin najpóźniej do szóstego zjazdu kolejnego semestru. 20. Brakujące zaliczenie słuchacz ma obowiązek uzyskać podczas sesji poprawkowej. 21. Egzamin powtórkowy lub komisyjny z przedmiotów lub praktyk jest odpłatny. Kwota płatności ustalana jest każdego roku przez Dyrektora Studium w porozumieniu z Dyrektorem Instytutu w drodze zarządzenia. Przewiduje się inną kwotę za egzamin poprawkowy przeprowadzany tylko przez wykładowcę, a inną za egzamin poprawkowy komisyjny. Ta ostatnia jest wyższa. Odpłatność dotyczy także egzaminów poprawkowych, o których mowa w § 9. Należy zwrócić uwagę, że niektóre egzaminy oraz praktyki zawsze są komisyjne (fortepian, organy, praktyka muzyczno-liturgiczna, egzamin dyplomowy). 22. W uzasadnionych przypadkach istnieje możliwość zwrócenia się do Dyrektora Studium z pisemną umotywowaną prośbą o przeniesienie egzaminu lub zaliczenia na termin sesji poprawkowej. Dotyczy ona maksymalne dwóch przedmiotów. Tego rodzaju egzamin lub zaliczenie nie są odpłatne. 23. W niektórych sytuacjach losowych (np. choroba, pobyt w szpitalu, pilny wyjazd) jest możliwość przeniesienia wszystkich zaliczeń i egzaminów na sesję poprawkową. Decyzję o takiej możliwości podejmuje Dyrektor Studium wraz z Radą Pedagogiczną. Egzaminy i zaliczenia przeniesione tą drogą nie są odpłatne. 24. W stosunku do słuchacza, który nie zaliczył semestru, gdyż otrzymał co najmniej trzy oceny niedostateczne, Dyrektor Studium wraz z Radą Pedagogiczną wydaje decyzję o: 1) skreśleniu z listy słuchaczy Studium, 2) powtarzaniu semestru w kolejnym roku szkolnym. 25. Istnieje możliwość powtarzania semestru tylko raz podczas całego cyklu nauki w Studium. 26. Powtarzanie semestru dotyczy wszystkich przedmiotów. Oceny pozytywne uzyskane z przedmiotów etapu niezaliczonego nie wliczają się do średniej końcowej. 27. Słuchacz, który ukończył czwarty rok Studium, a nie uzyskał wszystkich wymaganych zaliczeń i egzaminów, ma możliwość uzupełnienia brakujących zaliczeń i egzaminów w ciągu kolejnego najbliższego roku szkolnego na zasadach, o których mowa w § 11, art. 16–24. 28. Po zdobyciu wszystkich wymaganych zaliczeń i pozytywnym złożeniu egzaminów z gry na fortepianie i/lub organach słuchacz jest zobowiązany złożyć w Sekretariacie Instytutu indeks wraz z kartą egzaminacyjną w celu formalnego zaliczenia semestru i wpisania na kolejny semestr. 29. Wpisania na kolejny semestr nauki dokonuje się dopiero po uzyskaniu wszystkich wymaganych zaliczeń. Ponieważ w niektórych przypadkach może ono nastąpić dopiero po szóstym zjeździe, do tego momentu słuchacz uczestniczy we wszystkich zajęciach warunkowo. Zajęcia te są odpłatne na zasadach, o których mowa w § 5, art. 5. i 6.
VII. Uzyskanie dyplomu ukończenia Studium § 12.
1. Warunkiem uzyskania dyplomu ukończenia Studium jest zdanie egzaminu dyplomowego, do którego dopuszczony jest słuchacz po złożeniu wszystkich egzaminów z przedmiotów oraz praktyk przewidzianych w programie nauczania. 2. Miejsce i czas egzaminu dyplomowego ustalają Dyrektor Studium wraz z przystępującym do egzaminu. 3. Otrzymanie dyplomu ukończenia Studium następuje po zdaniu egzaminu z wynikiem co najmniej dostatecznym. W przypadku niezdania egzaminu końcowego uczeń otrzymuje świadectwo ukończenia Studium. 4. W dyplomie ukończenia Studium wpisuje się ostateczną ocenę słuchacza, na którą składają się oceny z poszczególnych zaliczeń, egzaminów i praktyk oraz egzaminu dyplomowego. Ocenę końcową ustala się, wyliczając zaokrągloną średnią arytmetyczną z ww. elementów, zgodnie z zasadą: dostateczny (3,0) do 3,250 dostateczny plus (3,5) 3,251–3,750 dobry (4,0) 3,751–4,250 dobry plus (4,5) 4,251–4,500 bardzo dobry (5,0) od 4,501 5. Dyplom ukończenia Studium uprawnia do podjęcia pracy w Kościele rzymskokatolickim na stanowisku organisty, kantora lub dyrygenta chóru (w przypadku kursu organisty) oraz na stanowisku kantora lub dyrygenta chóru (w przypadku kursu kantora/dyrygenta/animatora muzycznego). 6. Absolwent Studium zachowuje indeks jako dokument zawierający szczegółowy wykaz przedmiotów i ocen.
VIII. Urlopy § 13.
1. Z powodu ważnych okoliczności życiowych słuchaczowi może zostać udzielony urlop na rok. 2. Słuchacz, chcąc skorzystać z prawa do urlopu, musi się zwrócić z pisemną prośbą do Dyrektora Studium o przyznanie takiego urlopu, podając w niej przyczynę. 3. Dyrektor Studium podejmuje decyzję o przyznaniu bądź nieprzyznaniu urlopu.
§ 14.
1. Słuchacz przebywający na urlopie jest zwolniony z uiszczania czesnego. 2. Udając się na urlop w trakcie semestru, słuchacz musi dokonać płatności zgodnie z zasadami, o których mowa w § 5, art. 5. i 6.
§ 15.
1. Chęć powrotu do Studium po urlopie słuchacz jest zobowiązany zgłosić Dyrektorowi Studium. 2. Słuchacz, który po urlopie nie będzie kontynuował nauki w Studium, powinien zgłosić to Dyrektorowi Studium.
IX. Wydalenie ze Studium § 16.
1. Słuchacz może zostać wydalony ze Studium z następujących powodów: a. nieprzestrzegania zasad Regulaminu DSO w Rzeszowie, b. postawy sprzeciwiającej się moralności katolickiej lub zdrowym zasadom kultury osobistej i społecznej, c. rozpowszechniania (pisemnego lub ustnego) treści przeciwnych wierze chrześcijańskiej, nauce Kościoła, treści uwłaczających społeczności Studium, naruszających prawo do dobrego imienia. 2. Decyzję o wydaleniu ze Studium podejmuje Dyrektor Studium wraz z Radą Pedagogiczną.
X. Prawa i obowiązki słuchaczy § 17.
1. Słuchacz ma prawo do: 1) rozwijania swych zainteresowań muzyczno-liturgicznych, 2) korzystania w tym celu z pomieszczeń dydaktycznych i instrumentów przeznaczonych do ćwiczeń, 3) uzyskania urlopu, 4) nieodpłatnego korzystania z parkingu przy Instytucie. 2. Słuchacz ma obowiązek: 1) brać czynny udział w zajęciach zgodnie z programem nauczania, 2) odbyć wyznaczone programem praktyki, 3) uczestniczyć w seminariach, dniach skupienia i innych formach dokształcających organizowanych przez Studium i/lub Instytut, 4) usprawiedliwić u Dyrektora Studium nieobecność na zajęciach zgodnie z zasadami, o których mowa w § 10. art. 3. 5) wykonywać pisemne prace domowe, ćwiczenia i opanować zadany repertuar, 6) terminowo uzyskiwać zaliczenia i podchodzić do egzaminów, 7) powiadomić Dyrektora Studium o zmianie danych osobowych, 8) powiadomić na piśmie Dyrektora Studium o rezygnacji z uczęszczania do Studium, 9) kształtować swoją postawę zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej, 10) terminowo uiszczać czesne, 11) zachowywać zasady kultury osobistej i społecznej wobec pracowników Studium i Instytutu, 12) dbać o mienie Studium i Instytutu, 13) uregulować należną kwotę wynikającą z odpowiedzialności za uszkodzone/zniszczone mienie Studium lub Instytutu, jeśli jest ich sprawcą, 14) poza dniami zajęć zgłaszać w Portierni swoją obecność i chęć skorzystania z instrumentu przeznaczonego do ćwiczeń, 15) zgłosić w Portierni lub Dyrektorowi Studium wszelkie nieprawidłowości w działaniu instrumentu przeznaczonego do ćwiczeń, jak i zniszczenia w salach ćwiczeń.
XI. Przepisy końcowe § 18.
1. W sytuacjach nieobjętych niniejszym Regulaminem decyzje podejmuje Dyrektor Studium w porozumieniu z Radą Pedagogiczną. 2. Instancją odwoławczą we wszystkich sprawach objętych Regulaminem jest Dyrektor Studium.
§ 19.
Wykładni Regulaminu dokonuje Dyrektor Studium.
§ 20.
Niniejszy Regulamin wchodzi w życie po zatwierdzeniu przez Biskupa Diecezjalnego.
Regulamin został zatwierdzony na podstawie dekretu Biskupa Rzeszowskiego Jana Wątroby (L.dz. 1230/2022) z dnia 13.09.2022 r.
Zgodnie z treścią Dekretu Regulamin wchodzi w życie z dniem 17 września 2022 r.