17 871 24 03
Przedmiot realizowany jest przez 8 semestrów (w przypadku słuchaczy korzystających z roku „0” – 10 semestrów) w wymiarze 120 (150) godzin. Godzina lekcyjna trwa 30 min.
Forma zajęć: ćwiczenia indywidualne z nauczycielem.
Prowadzący: mgr Agnieszka Walicka, mgr Bartosz Pyziak, mgr Katarzyna Peszko-Rzym, ks. dr Lucjan Dyka
Cele kształcenia:
zachowanie odpowiedniej postawy przy instrumencie,
prawidłowe posługiwanie się aparatem gry (ułożenie rąk, pozycja dłoni i palców, swoboda nadgarstka, koordynacja i niezależność rąk),
realizowanie zapisu notacji muz. w kluczu wiolinowym i basowym,
realizowanie zapisu graficznego artykulacji i dynamiki,
posługiwanie się artykulacją: legato, portato, staccato,
stosowanie podstawowych technik gry: palcowej, pasażowej, 2-dźwiękowej, akordowej, kantylenowej,
prawidłowe realizowanie faktury homofonicznej i polifonicznej, gry gam i pasaży oraz transponowania prostych struktur muzycznych (kadencje),
właściwe posługiwanie się prawym pedałem,
dokonywanie wstępnej analizy tekstu,
granie a vista prostych utworów, razem i osobno, w kluczu wiolinowym i basowym,
rozwijanie umiejętności w zakresie interpretacji muzycznej zgodnej ze stylem, charakterem i budową formalną utworów,
wykonywanie utworów literatury fortepianowej z różnych epok muzycznych,
odpowiednia prezentacja w grze różnych form muz: etiudy, utworu polifonicznego, formy sonatowej, ronda, wariacji i innych,
realizowanie wyznaczonych przez nauczyciela celów,
doskonalenie poprawności wykonawczej zgodnie z posiadaną wiedzą, umiejętnościami technicznymi oraz interpretacyjnymi,
korygowanie popełnianych błędów,
dbanie o poprawność tekstową,
świadome uczenie się utworu na pamięć.
Uwagi: odnośnie do realizacji programu:
Głównym celem nauczania gry na fortepianie jest przygotowanie uczniów do gry na organach.
W ciągu każdego semestru uczeń powinien opanować po kilka utworów (wg możliwości) z różnych epok i stylów muzycznych.
Po każdym semestrze przeprowadzany jest egzamin komisyjny, podczas którego uczeń powinien wykonać gamy i pasaże oraz minimum cztery utwory:
- etiudę,
- utwór polifoniczny,
- formę klasyczną,
- utwór dowolny.
Zalecana literatura (wybór):
Z. Drzewiecki (i. in.), Gamy i pasaże na fortepian.
A. M. Klechniowska, Szkoła na fortepian.
Etiudy (dla początkujących):
S. Raube, Etiudy dla dzieci, z. 1.
T. Kamieńska, Małe etiudy.
D. Wiłkomirska, Etiudy dla początkujących.
C. Czerny, Pierwszy nauczyciel, op. 599.
W. Sawicka, G. Stempniowa, Etiudy, z. 1.
Etiudy:
J. Duvernoy, Etiudy elementarne, op. 176.
C. Czerny, Pierwszy nauczyciel, op. 599 (cd.).
C. Czerny, Wybór etiud, op. 139, 636.
H. Lemoine, Etiudy dziecięce, op. 37, 100.
S. Raube, Etiudy dla dzieci, z. 1 (cd.) oraz z. 2.
W. Sawicka, G. Stempniowa, Etiudy, z. 2, z. 3 oraz z. 4.
Z. Romaszkowa, Zbiór etiud dla dzieci i młodzieży.
H. Berens, Najnowsza szkoła biegłości, op. 61.
H. Bertini, Etiudy, op. 100.
A. Löschorn, Etiudy, op. 66.
A.S. Heller, Wybrane etiudy.
Utwory polifoniczne i utwory dawnych mistrzów:
Z. Śliwiński (oprac.), Z dawnych wieków.
E. Altberg (oprac.), Wybór utworów z XVII i XVIII w., z. 1.
J. Hoffman, A. Rieger (oprac.), Dawne tańce i melodie, z. 1 oraz z. 2.
J.S. Bach, Łatwe utwory.
J.S. Bach, Drobne utwory.
J.S. Bach, Małe preludia.
J.S. Bach, Inwencje 2-głosowe.
G.F. Haendel, Dwanaście łatwych utworów.
G.F. Haendel, Fughetty.
G.F. Haendel, Suita g, Suita d (łatwiejsze części).
Formy klasyczne:
S. Raube (oprac.), Wybór sonatin, z. 1 i 2.
J. Hoffman, A. Rieger (oprac.), Wybrane sonatiny, z. 1 i 2.
W.A. Mozart, Sonatiny wiedeńskie.
L. van Beethoven, Sonatiny.
L. van Beethoven, Sześć łatwych wariacji.
M. Clementi, Sonatiny, op. 36.
A. Diabelli, Sonatiny.
J. Haydn, Sonatiny.
Utwory różne:
J. Garścia, Bajki i kołysanki.
J. Garścia, Bagatele.
E. Altberg, Czytanki muzyczne, z. 1 oraz z. 2.
S. Majkapar, Biriulki.
S. Majkapar, Dwadzieścia preludiów z pedałem.
S. Majkapar, Miniatury, op. 33.
E. Grieg, Utwory liryczne.
P. Czajkowski, Album dla młodzieży, op. 39.
S. Prokofiew, Muzyka dziecięca.
R. Schumann, Album dla młodzieży, op. 68.
B. Bartok, Mikrokosmos, z. 2 oraz z. 3.
B. Bartok, Gyermekeknek, z. 1 oraz z. 2.
T. Kassern, Słodki kramik.
A. Diabelli, 2 sonatiny, op. 163 (na 4 ręce).
S. Raube (oprac.), Drobiazgi na fortepian, z. 1 (na 4 ręce).
E. Altberg (oprac.), Francuski wachlarzyk (na 4 ręce).
J. Ekier, Kolorowe melodie.
D. Kabalewski, Utwory wybrane, op. 27.
K. Serocki, ze zbioru Krasnoludki: Krakowiak, Walczyk, Oberek.
D. Szostakowicz, Łatwe utwory na fortepian.